söndag 11 november 2012

Lakritstryffel

Nu har vi kommit hem från firande av pappa/morfar, vi åt god mat, lax, broccoli och romsås. Sen spelade jag, mamma och pappa kort och barnen lekte. En riktigt bra eftermiddag med andra ord. Innan vi åkte iväg så gjorde vi lakritstryffel som vi ska avnjuta med Jimmy. Jag har redan smakat och dom blev jättegoda och härlig konsistens, lakrits, choklad ihop med salt, vilken smakkombo! Receptet hittade jag i Annika Rognebys senaste bok, Bakglädje & LCHF.

Lakritstryffel
  • 200 gram mörk choklad
  • 1,5 dl vispgrädde
  • 1 tsk lakritspulver
  • 1 krm salt
Finhacka chokladen. Koka upp grädde och tillsätt den finhackade chokladen. Tillsätt lakritspulver och lite salt. Rör om tryffeln ordentligt. Spritsa eller häll i formar. Förvara tryffeln varmt.



Lakritspulvret från Kung Markatta köpte jag på Ica Maxi. Åh jag som älskar lakrits! Vad blir nästa lakritssmarr, kanske glass eller pannacotta, vi får se!
Nu har Jimmy kommit hem och jag tror han är nöjd med sin present, en Tassimo kaffemaskin. Nu får han dricka finkaffe hela dagarna.
Nu ska vi mysa med pappa Jimmy innan han ska iväg och spela innebandy.
Ha en trevlig kväll! / Camilla

6 kommentarer:

  1. Dessa står på min "att göra"-lista. Jag älskar lakrits, medan mina killar avskyr lakrits = jag får allt själv. :-)

    SvaraRadera
  2. Åh men man tackar!!
    Här anmäler sig ännu en lakritsälskare.......ska göra en liten omgång o testa ;) vågar inte göra för mkt.....

    SvaraRadera
  3. jag är inte så mycket för "godis" i vanliga fall.. men dem här var såå goda! jag tycker verkligen ni ska prova :)

    SvaraRadera
  4. Det blev gott! Fast jag som ville ha en rejäl lakritssmak satte i 4 tsk lakritspulver... Men så hade jag inte samma sort heller, min kanske var mildare. =)

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset, detta måste jag testa.

    SvaraRadera